vineri, 27 august 2010

Picasso versus Degas, Expoziţie la The Sterling and Francine Clark Art Institute, din Williamstown, MA . , SUA, vara lui 2010

Edgar Degas, „Spălătoresele”- 1884, ulei/pânză
Pablo Picasso, „ Femeie călcând” - 1904, ulei/pânză



Intr-o expunere comparativă dar mai mult explorativă, lucrările a doi maeştri reprezentanţi a două curente de mare influenţă, se confrunta şi completează pe simeze, dând o lecţie unică de artă.

Aceasta este prima expoziţie ce explorează răspunsul direct al lui Picasso la lucrările lui Degas şi include lucrări niciodată expuse. Expoziţia reuneşte peste o sută de lucrări din muzee şi colecţii private internaţionale. Important, va fi prezentată la sfârşitul anului 2010 şi la Muzeul Picasso din Barcelona.
Curatorii Elizabeth Cowling – expert în arta lui Picasso şi Richard Kendall - cercetător in arta impresionistă, au studiat, timp de 10 ani, sute de lucrări ale lui Picasso şi Degas, au vizitat arhive, muzee, colecţii private din USA şi Europa şi au purtat discuţii cu unii dintre membrii familiei lui Picasso.
Munca lor aruncă o lumină nouă asupra lui Picasso ca artist şi aduce un aport esenţial în istoria interpretativă a artei.

De-a lungul vieţii sale Pablo Picasso (1881-1973) a fost fascinat de viaţa şi activitatea lui Edgar Degas (1834-1917). Picasso a colecţionat picturile impresionistului Degas şi a reinterpretat continuu lucrările acestuia, iar la sfârşitul vieţii sale, a creat scene ce au inclus reprezentări ale lui Degas.
Picasso îl priveşte pe Degas prin propriul ochi de artist, iar modul de răspuns al artistului spaniol variază cu timpul de la emulaţie la confruntare, de la parodie la omagiu.

Picasso şi Degas au avut multe puncte comune în viaţă, fapt ce s-a concretizat apoi şi în arta lor.
Au trăit în Paris, în apropiere unul de altul dar probabil nu s-au întâlnit niciodată, au făcut studii academice de artă, au luat parte la viaţa boemă a oraşului luminilor, au avut de-a lungul vieţii aceeaşi obsesie pentru femeie, lucru vizibil în portrete şi  imagini de cântăreţe, balerine, spălătorese etc.
Ambii au fost sculptori inovativi, desenatori de excepţie, pictori renumiţi şi gravori.

Pablo Picasso, „ Portretele lui Seastia Juger şi al lui Vidal” - 1903, ulei/pânză
Stau pe simeze faţă în faţă impresionistul Degas şi cubistul de mai târziu Picasso.

Există în artă, acele controverse privind prin reproducerea unor lucrări sau cearea unora similare. Privind aici înţelegem că arta se creeaza şi recreeaza, se completează şi reinventează.
Revoluţia în artă, ca in orice domeniu de altfel, nu este un proces instantaneu, se stabilesc noile valori după acumulări continue şi confruntări îndelungate soldate cu pierderi şi câştiguri (meritate sau nu), între cei se osândesc în acest domeniu.
Pe de altă parte, sunt necesare  continuul exerciţiu artistic ca şi continua raportare a fiecărui truditor în artă, la adevăratele valori, ca măsură de îmbunătăţire şi acceptare a propriei valori.

Avem aici exemplul unui mare pictor ce reproduce şi reinterpretează lucrări ale altui mare pictor care l-a precedat, istoric vorbind.

N.A. : Imaginile prezente aici ilustrează tributul dar şi originalitatea lui Picasso versus Degas. Lucrările nu fac neapărat parte din expoziţia prezentată mai sus.
Pablo Picasso, „ Nud stând în picioare” - 1907, ulei/pânză

Edgar Gegas, „ Absintul”- 1875-1876, ulei/pânză
Edgar Degas, „ Mica dansatoare la vârsta de patrusprezece ani” - 1879-1881, bronz, tutu din pânză, şal din mătase