vineri, 23 decembrie 2011

Barocul Cristinei VASILIU, la Galeria Atelier Cafe

   

De curând am vizitat expoziţia „Baroc 2011”, inedita apariţie a Cristinei VASILIU pe simezele micii Galerii Atelier Cafe, poziţionată pe Şelari, undeva între un magazin de animale vii şi unul de alămuri lucitoare.  
Aici, unde truda artistului iese la iveală prin lucrări de valoare, este un loc de tihnă şi reculegere pentru privitor. Tablourile îşi devoalează treptat secretele, sub o privire atentă, sfidând comoditatea „citirii” instant a înţelesurilor, caracteristică zilelor noastre.
 

O primă explicaţie a conceptului expoziţional o dă chiar autoarea: „Cred că o epocă este reflectată în artă, iar artistul este asumat spiritului epocii sale. Asta am încercat şi eu să pictez, să observ, să citez şi să critic valori/nonvalori contemporane. Lucrările mele sunt rodul unor convingeri şi ale unor constatări care au ca referinţă contemporaneitatea şi noile mituri citadine: maşina, telefonul mobil, ipad-ul...mituri care au devenit dimensiuni ale luxului, repere cu ajutorul cărora individul societăţii contemporane se identifică. Epatarea şi opulenţa devin principalele mijloace de expresie...
Decadenţa, obsesia de a ne înconjura de lux sunt pretexte pentru picturile mele şi pentru plăcerea reinventării picturii ca mijloc de expresie. Astfel, fiecare lucrare este o atitudine, este o lume, o poveste care se conturează în jurul aceluiaşi subiect - spaţiu: un interior de BMW, Bentley, Rolls...



În lucrările Cristinei Vasiliu influenţa barocă se conturează prin densitatea şi complexitatea compoziţiei şi detaliului, însă modernitatea lucrărilor este dată şi de ineditul şi aproape nefirescul alăturării unor elemente compoziţionale, de originalitatea temei, de simbolistica utilizată, ca şi de ironia subtilă dar omniprezentă.  

Obiecte sau personaje cu valoare de simbol, fiecare fiind amplasat într-o poziţie bine studiată, sumează în imagini complexe un ansamblu solid-coerent, oferind maximul de efect şi informaţie necesară. Culorile sunt dense, vii, strălucirea lor însă este bine temperată de spaţiile de trecere ce neagă orice posibilitate de agresiune vizuală - zone în care pâlpâie pe alocuri, delicate griuri colorate sau tonuri vegetale.

În consonanţă cu ideea propusă, personajele şi obiectele sunt adesea statice, blocate fiind într-o poziţie fotogenică, rămase parcă în afara spaţiului şi timpului, dar căldura vibrantă a culorilor, optimismul
ce reiese din fiecare tuşă şi idee sugerată şi ironia gentilă dinamizează compoziţiile asigurând un confort moral şi spiritual privitorului.

Personajul uman apare numai în mod excepţional în cadrul lucrărilor, prezenţa acestuia însă se subânţelege, el fiind cauza şi destinatarul final al mesajului.





Depăşind principiul esteticii ce se impune la asamblarea lucrării în ramă, autoarea merge mai departe şi completează ideatic unele compoziţii "îmbrăcându-le" în rame modelate din mătăsuri sau catifele sofisticate.
 
Este o bucurie a execuţiei şi o implicare emoţională în fiecare tablou rar întâlnite, care conferă o altă dimensiune lucrului împlinit, într-un plan spiritual ce depăşeşte blocajele sau asperităţile personale.

    

miercuri, 21 decembrie 2011

Marilena MURARIU răspunde criticilor săi


COMUNICAT

Admonestată de confraţi şi refuzată de galerii, după împietatea de a o fi revivifiat pe ELENA, Marilena Murariu doreşte să-şi ispăşească condamnabila rătăcire – dar şi pentru a încheia anul în cuviinţă şi smerenie – printr-un pios act de omagiere.
Prin intermediul expoziţiei virtuale “Portrete în revoluţie”, artista îşi propune să aducă ofrandă Marii Revoluţii din Decembrie, fal(n)icelor sale realizări.
Inspirată fiind de titlurile luptătorilor – (supra)vieţuitori în revoluţie, Marilena nu a găsit o cale mai potrivită pentru a-şi atinge scopul decât prin realizarea a şase impozante portrete virtuale.
Marilena Murariu vă invită aşadar să-i identificaţi pe:
"Osânzit în revoluţie"
"Certificat în revoluţie"
"Revolut în revoluţie"
"Remorcat în revoluţie"
"Încuscrit în revoluţie"
"Ilicit în revoluţie",
cărora li se adaugă, dintr-o firească nevoie de legitimare,
"Oculta eroilor".

Virtual curator,
Marian CONSTANTIN


Marilena Murariu 
vă invită să vizionaţi expoziţia 
"PORTRETE ÎN REVOLUŢIE"
dedicată Marii Revoluţii din Decembrie 
pe următoarele adrese:

duminică, 11 decembrie 2011

O remarcabilă operă de artă a fost identificată pe baza unei fotografii de pe internet




Stânci calcaroase în Rugen (aprox. 1818)
În februarie 2010, printre lucrările puse în vânzare la una dintre licitaţiile SVV Azur Enchères Cannes, figura şi o miniatură de autor anonim.
Pe baza unei fotografii de pe internet, doi anticari parizieni au făcut remarcabila descoperire că lucrarea oferită la suma de 100 euro este „Chouette sur un arbre”, una dintre capodoperele artistului german Caspar David Friedrich, unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai picturii romantice germane, renumit pentru miniaturile sale.
Evenimentele ce au urmat fac dovada unui sistem legislativ care funcţionează dar şi a respectului faţă de legile nescrise ale bunului simţ: comisionarul licitaţiei a alertat proprietara lucrării şi a oprit vânzarea, lucrarea fiind ulterior reevaluată la suma de 350 mii euro.
În respect faţă de meritul anticarilor de a fi descoperi lucrea fără a o vedea şi de a-i da o valoare, proprietara le-a cedat acestora 50% din proprietatea asupra obiectului.

Muzeul Luvru s-a arătat interesat în a achiziţiona lurcrarea, urmând ca în treizeci de luni să găsească fondurile de a o cumpăra cu 6,5 milioane de euro. În acelaşi timp, a fost refuzată oficial emiterea unui certificat de export, astfel încât lucrarea nu a putut părăsi Franţa.
Abaţia din Oakwood (1808 - 1810)
Chiar dacă lucrarea şi-a schimbat proprietarul, în persoana unui colecţionar francez, Muzeul Luvru, ca instituţie de stat, şi-a rezervat dreptul de a o răscumpăra la sfârşitul intervalului menţionat, dacă reuşeşte să strângă fondurile necesare.

Chiar dacă, încă, nu a fost încadrat în categoria „tezaur naţional”, acest ulei de numai 25,5 x 31,5 cm, este posibil ca pe viitor să capete această calitate, deoarece autorul "este monumental în execuţia de formate mici, este dens şi concentrat, iar lucrarea este este una dintre cele mai frumoase ale autorului”, precizează Éric Turquin, expert în artă.

joi, 1 decembrie 2011

PRESS CARTOON EUROPE (PCE) 2012




                                                                             PRESS CARTOON EUROPE (PCE)
HOW TO PARTICIPATE IN THE COMPETITION 2012
  1. Participation in the PCE is free of charge.
  2. The cartoons which you will submit must all have appeared in the course of 2011 in a newspaper, magazine or periodical which is available to the general public, and published in one of the European countries.
  3. Each cartoon participating in the PCE must be accompanied by the name and date of the publication in which it originally appeared.
  4. Each cartoon participating in the PCE must be accompanied by the author's personal details: family name, first name, full postal address, and telephone numbers, email address, website (if any).
  5. Your cartoons, up to a maximum of 3, must reach us by Saturday 31th December 2011 at the latest.
  6. Only those cartoons sent electronically (jpg format: minimum 300 dpi) to the following address will be considered as valid entries: evi@presscartoon.com
Fill in the enclosed registration form.
  1. The selection committee of PCE will nominate 50 cartoons chosen from all those submitted to go forward for the PCE Grand Prix. The authors of these cartoons will be notified.
  2. PCE will be authorized to exhibit all nominated cartoons at the International Cartoon Festival at Knokke-Heist on the Belgian coast during the summer of 2012, and also to publish them in the annual of best European press drawings of 2011.
  3. PCE will be able to make free use of all the nominated cartoons for any publications or communications in connection with the prize, including press releases, posters, announcements of events organized by PCE such as exhibitions, symposia, etc.
  4. The jury, composed of journalists from several European countries, will meet on Thursday 23rd February 2012 in Brussels, and will select the winning entry to be awarded the PCE Grand Prix 2012, as well as a second and a third prize. The names of the winners will be announced the same day.
  5. The author of the Grand Prix will receive a cheque for 8.000 € as well as a bronze trophy created by the Belgian artist Ever Meulen. The second and the third prize receive 1.000 € each.
  6. The prizes will be awarded during the opening ceremony of the International Cartoon Festival at Knokke-Heist in June 2012.

Wishing you great success,

Karel Anthierens,
Founder/Chairman of the PCE

More information: