Expoziţia face parte dintr-un ciclu iniţiat în anul 2003 cu scopul de a pune în valoare creaţia grafică a lui Theodor Pallady (1871-1956), provenind din colecţia Serafina şi Gheorghe Răut, ce cuprinde pe lângă cele câteva pânze semnate de pictor şi peste 800 de desene şi gravuri, reprezentative pentru perioada cât acesta a locuit la Paris.
O relaţie specială s-a format între autor şi familia Răut încă din perioada când pictorul a locuit la Paris, având atelierul în imobilul din Place Dauphine, proprietate a acesteia.
În urma decesului artistului, pe la sfârşitul anilor 1960, Gheorghe şi Serafina Raut, au finalizat cu autorităţile române donarea şi răscumpărarea parţială a colecţiei de artă aflată în proprietatea lor, cu condiţia de a se asigura colecţiei un spaţiu de expunere corespunzător. Acesta a fost găsit în una dintre clădirile cele mai vechi şi mai frumoase din Bucureşti, numită şi Casa Malik, construită în a doua jumatate a secolului al XVIII-lea.
De menţionat că muzeul cuprinde printre cele peste 1200 piese ale colecţiei soţilor Serafina şi Gheorghe Raut, lucrări de pictori francezi precum Lubin Baujin, Edmond Aman Jean, Carolus Duran, Camille Corot, sau olandezi, precum Jan van de Capelle, sau români precum Paul Verona şi Jean Al. Steriadi; de asemenea, piese de artă decorativă, sculptură antică greco-romană, egipteană, indiană, khmera, dar şi sculptură renascentistă italiană şi franceză.
Expoziţia sub denumirea "Volum şi perspectivă în ceaţia grafică a lui Theodor PALLADY" prezintă însă, 32 de lucrări de grafică, în creion, acuarelă, tuş, pasteluri sau acvaforte, reprezentând portrete, peisaje şi naturi statice precum: "Doctorul Ioan Cantacuzino", "Bărbat citind", "Autoportret", "Tânără la malul mării", "Clara Spida", "Louise Cansot", "Nud cu măr - Zita Blondeau", "Place Dauphine", "Portul Le Havre", "În apropiere de Maudon", "Peisaj de ţară".
În intervalul a numai câţiva ani, din 1889 până în 1904, Pallady a locuit în oraşul luminilor, lucrând alături de Gustave Moreau, Matisse, Manguin, Jean Puy şi Camoin. În această perioadă a schimbărilor şi căutărilor stilistice şi ideologice, a exploziei fovismului european, Pallady şi-a găsit echilibrul printr-o exprimare mai apropiată de clasic, cu o anume tentă autohtonă.
N.A.: Expoziţia poate fi vizionată până pe 30 aprilie 2011.
Irina IOSIP