Avangarda revizitata. AVANGARDA SOVIETICA. Sesiunea a III-a: Dziga Vertov & Kinoki
Avangarda Europeana in Arhiva Nationala de Filme a Romaniei 1919-1939*
Miercuri, 24 iulie si Vineri, 26 iulie, de la ora 19.30,
Cinemateca Eforie (Sala Jean Georgescu) din Bucuresti, Str. Eforie nr.
2, se continuă difuzarea filmelor din expozitia "Avangarda revizitata. Avangarda Europeana
(1919-1939) in Arhiva Nationala de Filme a Romaniei" cu cea de-a II-a
sesiune din cadrul editiei avangardei sovietice, in carese prezintă doua pelicule de Dziga Vertov si Grupul Kinoki: A SASEA PARTE A
GLOBULUI / SESTAIA CIASTI MIRA (URSS, 1926) si INAINTE, SOVIETE! /
SAGAI, SOVET! (URSS, 1926)
Concept și viziune curatorială: Igor Mocanu, art critic
Organizatori: Arhiva Națională de Filme a României – Cinemateca Eforie
Sesiunea a III-a: Dziga Vertov & Kinoki
A SASEA PARTE A GLOBULUI / SESTAIA
CIASTI MIRA (URSS, 1926)
INAINTE, SOVIETE! / SAGAI, SOVET!
(URSS, 1926)
Miercuri, 24 iulie, ora 19.30 –
Cinemateca Eforie
Vineri, 26 iulie, ora 19.30 –
Cinemateca Eforie
Bucuresti, Str. Eforie, Nr. 2
Cinemateca Eforie – Arhiva Nationala
de Filme a Romaniei a lansat, incepand cu 17 noiembrie 2012, un demers de
revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene,
cu scopul cercetarii modului in care s-a constituit cultura vizuala autohtona si
cultura filmului in perioada de dinainte si de dupa nationalizarea din 1948 a
productiei cinematografice din Romania, cat si a filmelor detinute de
cinematografele locale. Prima editie a proiectului, in numar sase sesiuni, a
cuprins avangarda cinematografica franceza. Editia a II-a este dedicata
avangardei sovietice.
Sesiunea a II-a:
Artisti: Dziga Vertov, Mihail
Kaufman, Elizaveta Svilova, Esfir Sub
Ne aflam la inceputul lui 1926,
iar Moscova se pregateste acerb pentru aniversarea celor 10 ani de la Revolutia
din Octombrie. Artele sunt somate sa-si dea concursul pentru acest omagiu
grandios. Sovkino, deleaga o echipa de regizori din cadrul departamentului
Kultkino pentru realizarea unor pelicule fictionale si documentare care sa praznuiasca
actualitatea socio-economica sovietica. Printre acestia, se numarau si Dziga
Vertov, impreuna cu echipa de operatori de la Kinoki, grupul alternativ de artisti
vizuali din spatele proiectelor Kino-Pravda sau Kino-Glaz titulaturi ad-hoc ce
descriu si conceptualizeaza viziunea estetico-politica a grupului de avangardisti
din jurul lui Vertov. Experienta vizuala acumulata de-a lungul celor 23 de
episoade de jurnale de actualitati grupate sub genericul „Kino-Pravda”, a dus in
1926 la o asociere fireasca a grupului de artisti, iar directiile estetice
statuate atunci, devin in Sagai, soviet!,
dar mai ales in Sestaia ciasti mira,
un soi de esenta tare. Daca prima pelicula, Sagai,
soviet!, ramane in cadrele urbane, citadin-industriale, ale Moscovei, anuntand
pe undeva furtuna experimentala din Celovek
s kinoapparatom (1929), in Sestaia
ciasti mira, Dziga Vertov paraseste capitala si flaneaza pe tot intinsul
multicultural geografic al celei de-a sasea parti a lumii. Inainte de a fi omagial-propagandistic,
cu virtuti de pedagogie politica, discursul cinematic instituit de Dziga Vertov
si Kinoki, pentru ca filtreaza zorzoanele estetice politicii de stat printr-un
filtru realist, devine din ce in ce mai critic, ajungand in final sa opuna
imaginii capitaliste (burghezul dansant, foxtrotul, exploatarea sclavilor de
culoare si masinile industriale fordiste), imaginea multiculturalismului
polietnic sovietic la limita utopiei. Totusi, filmele lui Vertov nu s-au
bucurat de un entuziasm general din partea publicului, un comiliton precum Sklovski
sau un critic precum Ippolit Sokolov acuzand excesul de experiment formal si
montaj, procedee care ar duce, de fapt, paradoxal, la fictionalizarea realitatii
si transformarea acesteia in poveste. Si nu se inselau foarte mult.
Sesiunea a III-a:
A SASEA PARTE A GLOBULUI / SESTAIA
CIASTI MIRA
URSS, 1926, a/n, Documentar
R. Dziga Vertov
S. Dziga Vertov
Operator: Mihail Kaufman, Iva
Beleakov, S. Benderskii, P. Zotov, N. Konstantinov, L. Lembert, N. Strukov, I.
Tolcean
Asistenti: Grupul Kinoki
(Elizaveta Svilova, Esfir Sub s.a.)
Producator: Kultkino / Sovkino
INAINTE, SOVIETE! / SAGAI, SOVET!
URSS, 1926, a/n, Documentar
R. Dziga Vertov
S. Dziga Vertov
Imagine: Iva Beleakov
Asistenti: Grupul Kinoki
(Elizaveta Svilova, Esfir Sub s.a.)
Producator: Kultkino / Sovkino
Mai multe detalii pe: http://wp.me/p1AbHm-1bX
Evolutia intregului proiect expozitional poate fi consultata aici: http://igormocanu.wordpress.com/tag/avangarda-revizitata/
* Avangarda revizitata. Avangarda Europeana (1919-1939) in Arhiva Nationala de Filme a Romaniei
– este un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii
avangardei europene, cu scopul cercetarii modului in care s-a constituit
cultura vizuala autohtona si cultura filmului in perioada de pana la si de dupa
nationalizarea din 1948 a productiei cinematografice din Romania, cat si a
filmelor detinute de cinematografele locale. Filme anterioare: Sesiunea I-a:
BARISNEA I HULIGAN (Vladimir Maiakovski, Evghenii Slavinski, 1918), DNEVNIK
GLUMOVA (Serghei M. Eisenstein, 1923), CELOVEK S KINOAPPARATOM (Dziga Vertov,
1929). Sesiunea a II-a: TRETIEA MESCIANSKAIA (Abram Room, 1927). Urmeaza Editia
a III-a: AVANGARDA GERMANA si OLANDEZA.
- extras comunicat -