O litografie a Madonei lui Edvard MUNCH s-a vândut la Londra, prin Casa de licitaţii Bonhams, cu aproape 1,5 milioane de Euro, valoare ce o propulsează într-un top al vânzărilor de gravuri pe poziţia a doua în lume.
Se cunosc numai câteva gravuri colorate de mână ale Madonei, multe dintre ele fiind în colecţii publice şi se întâmplă foarte rar ca o gravură de o aşa importanţă istorică să apară în licitaţii publice.
Realizată în 1895, lucrarea a intrat în circuitul public după o sută de ani cât a fost în posesia unei singure familii.
Litografia vândută cu această ocazie este colorată manual, şi reprezintă o Madonă înconjurată de un chenar roşu, iar în stânga jos, spărgând chenarul, un prunc nenăscut.
Ca în toate reprezentările Madonei sale, galbenul aureolei este înlocuit parţial cu roşu, simbol al dragostei şi durerii. Sunt prezente şi impresii de galben, verde şi albastru.
Madona este o temă constantă în opera lui Edvard MUNCH, reprezentare contestată, în care sanctitatea şi senzualitatea sunt prezente deopotrivă.
Între 1894 şi 1895, MUNCH a executat 5 variante în ulei ale Madonei, iar în decursul timpului, a executat şi alte variante în tehnici grafice: litografii, gravuri pe lemn, schiţe în cărbune.
De altfel, realizarea unei lucrări trecea prin diferite etape premergătoare: schiţa în acuarelă, o lucrare în ulei pe pânză şi, de abia după aceea, lucrarea finală pe pânză.
Expresivitatea feţelor personajelor din lucrările sale poate ilustra un manual de psihologie pentru redarea sentimentelor extreme de disperare, groază, angoasă. Lucrarea „Strigăt” rămâne o referinţă în acest sens.
Irina IOSIP