Opera de artă contemporană și strategiile de marketing
Revista "Le Journal des Artistes" anunță, în numărul său din 31 ianuarie 2022, faptul că lucrarea lui Damien Hirst reprezentând un craniu uman confecționat din platină și acoperit cu 8601 diamante, nu a fost vândut niciodată. Artistul a admis de curând că "For the Love of God"[1] din 2007 (din platină, diamante și dinți umani), pentru care s-au investit peste 17 milioane de lire, estimată la aproximativ 50 milioane de lire, nu a ajuns niciodată să fie vândută, rămânând în colecția sa și a Galeriei White Cube, care partajează proprietatea cu un grup de investitori anonimi. Aceasta se află de peste 15 ani în depozitele bijutierilor din Londra.
Damien Hirst [2] |
Craniul, expus pentru prima oară în 2007 este una dintre cele mai
aclamate dar și contestate lucrări sau expoziții ale autorului, alături
de "The Miraculous Journey" (2018) / Doha, Qatar și "Treasures from the
Wreck of the Unbelievable" (2018) / Veneția.
Hirst, unul dintre cei mai bogați artiști contemporani în viață, de-a lungul timpului, a șocat publicul cu imaginația sa uneori hilară, adesea arogantă dar mereu uluitoare. Lucrările imense, asociate sculpturii, cuprinzând animale moarte și conservate în formol în acvarii (rechini, vaci sau oi), întregi sau secționate, una sau mai multe în aceeași instalație, fac parte dintr-o realitate augmentată prezentată publicului dintr-o perspectivă filozofică sau socială asupra vieții și morții. Ele cuprind o realitate firească, dar realizarea întregului
ansamblu și percepția finală ating nivelul extraordinarului și, uneori,
depășesc limitele suportabilului etic și moral. Inimaginabilului transformat în artă îi este adesea asociat un titlu care atrage publicul sensibil la neașteptat, nemaivăzut și miraculos. Lucrările artistului contrariază, creează dileme și adesea suscită controverse și scandalizează o parte a publicului și a criticii de artă.
Operele contemporane de circulație în lumea artei, în a căror realizare au fost investite sume uriașe, sunt astăzi promovate printr-un marketing costisitor și el. Revenind la "For the Love of God", posibil că și anunțul vinderii a făcut parte dintr-o strategie publicitară considerată a fi necesară parcursului financiar ulterior al lucrărilor lui Damien Hirst.
Irina IOSIP
Notă:
1 Imaginea: https://www.theguardian.com/artanddesign/2008/sep/07/damienhirst.art
2 "Love's Paradox (Surrender or Autonomy, Separateness as a Precondition for Connection)", 2007 și "2-Amino-5-Bromobenzotrifluoride", 2011 autor Jonathan Deamer, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Damien_Hirst_Room_at_ARKEN_gallery,_Ish%C3%B8j,_Denmark.png; Jonathan Deamer, CC BY 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0>, via Wikimedia Commons