Expoziţia este organizată cu ocazia preluării de către  Polonia a preşedinţiei  Consiliului Uniunii Europene şi a aniversării  a 10 ani de activitate a  Institutului Polonez din Bucureşti fiind rezultatul colaborării dintre Muzeul Naţional de Artă al României,  Muzeul Afişului din  Wilanów şi Institutul Polonez din Bucureşti.
Afişele provin din colecţia Muzeului Afişului din  Wilanów (secţie a  Muzeului Naţional din Varşovia), primul muzeu din  lume dedicat afişului, a  cărui integrală depăşeşte 55.000 de piese, fiind  una dintre cele mai mari din lume.
 Cele 192 de lucrări selectate de Maria  Kurpik, curatorul  expoziţiei, definesc succint,  „fenomenul  afişului polonez” – sintagmă folosită de criticii  internaţionali pentru a  denumi producţia originală şi de un înalt nivel artistic a  afişului din Polonia în perioada 1960-1970  care a influenţat grafica de afiş în  multe ţări europene. 
Ilustrând aproape un secol de istorie şi cultură a poporului polonez, cu toate convulsiile şi schimbările specifice din secolului trecut până azi, războaie, comunism, postcomunism până la capitalismul actual, autorii, personalităţi artistice sau anonimi, străbat un drum sinuos, uneori contestabil ideatic, de la descriere la evocare, de la angajament la refuzul acceptării acestuia, de la declaraţie la insinuare.
Indiferent de stilul sau tehnica utilizată, reprezentând o oportunitatate stradală sau marcând un act artistic, afişul prin specificul său de manifestare publică este intim legat de evenimentele contemporane lui, fiind un răspuns adaptat la cerinţele societăţii.
"La sfârşitul secolului al XIX-lea afişul era considerat în Europa „arta marelui peisaj urban” ce colora şi însufleţea spectacolul vizual-decorativ al străzii, fiind ridicat la acest rang de creaţiile remarcabile ale maeştrilor afişului precum Jules Chéret, Eugène Grasset, Théophile A. Steinlen, Leonetto Cappiello, Henri de Toulouse-Lautrec sau Alphonse Mucha, care au înţeles specificitatea acestui mijloc de comunicare, îmbogăţindu-l prin soluţii grafice inovative. Şi artiştii polonezi precum Juliusz Kossak, Teodor Axentowicz sau Piotr Stachiewicz se aliniază acestei tendinţe, după cum demonstrează şi expoziţia de afişe organizată la Cracovia în 1898.
Începutul secolului XX însă, marcat de  Primul Război  Mondial, mută accentul de la dimensiunea culturală a  afişului spre cea  politică, propagandistică. Afişe cu rol mobilizator  prin imagini ample,  expresive, tipărite în tiraje mari şi adresându-se  tuturor categoriilor sociale  au animat campaniile pentru aparărea  graniţelor ţării din anii 1918-1920.
 În perioada interbelică dezvoltarea  vieţii economice şi  cultural-artistice duce la proliferarea afişelor  comerciale, turistice,  sportive şi culturale, create în stil modern de  artişti care experimentează  formule îndrăzneţe de design arhitectural  şi experimente tehnice inovative,  precum asocierea graficii cu  fotografia sau fotomontajul. Printre aceşti  artişti se numără Bohdan  Bocianowski, Jerzy Karolak, Roman Syałas sau Antoni  Wajwód.
 Invazia Poloniei de către trupele  naziste şi declanşarea  celui de-al Doilea Război Mondial   determină  apariţia afişelor care cheamă populaţia la înrolare, la  apărarea ţării,  încurajând spritul de luptă al polonezilor. Afişele sunt prezente  pe  zidurile oraşelor pe toată perioada ocupaţiei.
 După capitularea Germaniei şi instalarea  regimului comunist  în Polonia, afişul a devenit principalul instrument  de propagandă a noului  guvern şi a noii ideologii, un mijloc de  „agitaţie vizuală”, care preamăreşte  noua ordine socială şi îi  ironizează pe capitaliştii occidentali. Ca stil,  aceste afişe se  înscriu în retorica realismului socialist, ilustrând chipuri  idealizate  ale proletarilor ce privesc optimist spre un viitor „luminos”.
  După 1956, odată cu speranţa de  eliberare de sub influenţa  Uniunii Sovietice şi de îmbunătăţire a  condiţiilor de trai, afişul se dezvoltă  ca un mediu de comunicare  aparte între artist şi public. În ciuda cenzurii, el  reuşeşte să  transmită discret mesaje ce pot fi interpretate ca o ironie sau  chiar  critică voalată la adresa regimului. Mai mult decât atât, valoarea   artistică a afişelor şi participarea acestora la expoziţii şi târguri   internaţionale le conferă recunoaştere pe plan european. Zbigniew Kaja,  Henryk  Tomaszewski, Roman Cieślewicz sau Józef Mroszczak sunt câţiva  dintre  „graficienii străzii” activi în această perioadă.
După 1956, odată cu speranţa de  eliberare de sub influenţa  Uniunii Sovietice şi de îmbunătăţire a  condiţiilor de trai, afişul se dezvoltă  ca un mediu de comunicare  aparte între artist şi public. În ciuda cenzurii, el  reuşeşte să  transmită discret mesaje ce pot fi interpretate ca o ironie sau  chiar  critică voalată la adresa regimului. Mai mult decât atât, valoarea   artistică a afişelor şi participarea acestora la expoziţii şi târguri   internaţionale le conferă recunoaştere pe plan european. Zbigniew Kaja,  Henryk  Tomaszewski, Roman Cieślewicz sau Józef Mroszczak sunt câţiva  dintre  „graficienii străzii” activi în această perioadă.În anii 70 se manifestă un grup de  artişti cunoscuţi ca  graficienii afişului „contra-culturii” care  practică o artă contestatară,  determinată de criza socio-economică şi  grevele muncitoreşti şi studenţeşti.  Printre reprezentanţii acestui  curent se numără Jan Jaromir Aleksiun, Jerzy  Czerniawski, Eugeniusz  Get-Stankiewicz sau Jan Sawka.
 După instituirea legii marţiale în anul  1981, care limita  drastic orice manifestare cultural-artistică, apar o  serie de edituri  clandestine care tipăreau şi difuzau afişe de o mare  forţă expresivă. Adevărate  instrumente de propagandă, de această dată  împotriva regimului, afişele  acrestei perioade s-au bucurat de o mare  popularitate.
 După primele alegeri prezidenţiale  libere în Polonia  postbelică, perioadă în care apar numeroase afişe  electorale, anii 90 au adus  debutul unor creatori de afişe ale căror  lucrări nu au putut fi admirate în  trecut din cauza situaţiei politice.  Afişele din ultimul deceniu prezente în  expoziţie, realizate de  artişti care urmează o bogată tradiţie, au revenit la  funcţia iniţială,  promovând produse, evenimente culturale, campanii sociale şi   educative." (extras din http://www.mnar.arts.ro)
Polonia este una dintre tările foste comuniste care şi-au asumat propria istorie, au  înţeles mecanismele şi subtilităţile transformării. Expoziţia în curs este un bun argument  în acest sens.
Irina IOSIP 

 
 
 
 
 
 
 
 Postări
Postări
 
 
 
 
 
