"Intersecții" - expoziția ca o autobiografie
Tocmai încheiată la Galeria Odeon,
expoziția se definește a fi
un ansamblu de hărți afective ale unui mediu încă nefamiliar,
poate neprietenos, care încă nu s-a prins de suflet, de acceptul personal sau înțelegere.
poate neprietenos, care încă nu s-a prins de suflet, de acceptul personal sau înțelegere.
Cu o expresivitate aparte, linii și pete
de culoare se întersectează pentru definirea unui oraș dizarmonic,
aglomerat, strident, suprasaturat de contraste, străbătut de
vibrații multiple, în care linia curbă străbate cu greu
rectilinilitatea urbană inexpresivă a unei arhitecturi inestetice.
Orașul este definit ca un ansamblu de locuințe-locații,
neidealizat, aspru, apăsător și strident, în culori puternice
precum negru, roșu, mai puțin galben sau albastru, alb și ușoare
tente de verde („Intersecții”, „Interacțiuni”).
„Intersecții” |
În viteza trepidantă cu
care se succed, parcă în mod haotic, evenimentele par a nu avea o
legătură între ele. În acest haos reperele sunt rare dar puternic
aspectate. Adnotările se fac probabil ca amintire, pe suprafața
unor hărți a acelor evenimente/strucruri cu relevanță pentru
autoare și care , funcție de importanță, sunt macarte prin
puncte, încasetări și chiar reîncasetări.
Identificările-delimitările, dealtfel necesare într-un spațiu
străin, sunt marcate în majoritatea cazurilor printr-o tușă groasă de
roșu.
Și totuși, în încrengătura unui spațiu neasumat încă, căutarea asemănărilor și compatibilului este necesară, ochiul caută identități cu care să se asocieze, astfel că peisajul citadin este străpuns practic de ferestre supradimensionate, cuprinzând în cadru vieți în desfășurare și personaje pasibile de a deveni mai apropiate de percepția și felul de a fi al autoarei.
„Intersecții” |
Bombardarea afectivă la
care este supusă autoarea este evidențiată și de o altă lucrare
prezentând un grup de ferestre evident imaginate, în care se văd
diferite personaje, fiecare cu identitatea lui chiar dacă
anonimizată, printre care însă, se ivește pe fond alb - contra
luminii, un personaj (autoidentificarea) de dimensiuni mai
mari dar străpuns de vibrații străine („Conexiuni”).
Se pare că, aceasta este pentru prima oară când noua construcție a podului „Basarab” este reprezentată într-o lucrare de artă („Visul”). Construcția este văzută ca un salt în spațiu și timp, o punte către un viitor mai clar și mai coerent, un viitor ca o foaie albă pe care se vor scrie cele ce vor veni
Se pare că, aceasta este pentru prima oară când noua construcție a podului „Basarab” este reprezentată într-o lucrare de artă („Visul”). Construcția este văzută ca un salt în spațiu și timp, o punte către un viitor mai clar și mai coerent, un viitor ca o foaie albă pe care se vor scrie cele ce vor veni
„Visul” |
Printre lucrări se distinge un autoportret, abia schițat pe (aceleași) tonuri puternice de roșu, albastru, galben, abia atinse însă de albul amprentelor palmare. Undeva deasupra - în planul superior al lucrării -, apare crucea, ca ancoră în spiritualitate, salvare și susținere într-un mediu resimțit probabil neprietenos.
Irina IOSIP