duminică, 21 aprilie 2013

Gheorghe GOGESCU - rațiune și spirit


Expoziția de tapiserie, pictură și obiect -în colaborare- sub semnătura inconfundabilă Gheorghe Gogescu, ce s-a desfășurat până de curând la Palatul Parlamentului, Sala Constantin Brâncuși, definește un artist ce a trecut dincolo de maturitatea artistică, în rândurile inițiaților.

În „Grădinile” lui Gogescu, de o aliură fastuoasă și cerebralitate asumată, efemerul se raportează la dimensiuni istorice, iar obiectele și semnele sacre cu valoare de simbol sunt ordonate într-o matrice arhitecturală aproape muzeală, din rațiuni și opțiuni de exprimare atent selectate, personal justificate.
Incintele arhitectonice deschise spre un exterior nepopulat, mai mult întrezărit sub semnul arcadelor circulare elegante, de obicei de dimensioni mici, sugerează un contact cu lumea exterioară controlat dar necesar armoniei personale interioare. Și dacă elementul natural nu este întâmplător, în mod cert el este poziționat în plan secund.

Există aici o poezie, materializată în tapiserii sau picturi prin elemente arhitectonice sau simboluri - așa cum există o poezie a matematicii -. Semnele sacre și personajele legendare revin repetitiv, dar în altă ordine ideatică, în compoziții ce par a fi foarte asemănătoare. Însă, schimbarea personajului principal, a ordinii sau a focusării coloristice determină armonia, fluiditatea, dar mai ales, esența discursului creativ.

Și dacă baza culorilor este întunecată (sunt frecvent utilizate culorile de pământ) - adesea chiar și aerul capătă consistență materială -, optimismul artistului predomină prin liniile mereu ascensionale ale tablei de șah - elemente ghidante și conducătoare, fundament al gândirii compoziționale și al felului său de a fi.
Într-un joc compozițional interesant - combinație între spațiile bidimensionale și cele tridimensionale (volume), ludicul este materializat de liniile neașteptat curbe ale carafelor, măsuțelor, capitelurilor sau faldurilor de draperii, care se suprapun peste o matrice regulat-unghilară, a unor table de șah stilizate - devenite o permanentă preocupare în lucrările recente.

Bivalența expoziției, vechi (colecție) și nou, justifică și cele două albume amplu documentate lansate cu această ocazie: „Gogescu - Colecții publice și private” și „Gogescu 60/35” - reprezentând celebrarea a 60 de ani de viață și 35 de ani de carieră artistică.
 
Irina IOSIP