... un
cuvânt atât de uzitat dar cu semnificații atât de ascunse pentru
marea majoritate dintre noi. Conform dicționarelor explicative, el
semnifică o aptitudine, înclinare înnăscută într-un anumit
domeniu sau capacitate deosebită, înnăscută sau dobândită,
într-o ramură de activitate, care favorizează o activitate
creatoare.
Limba
română abundă de sinonime, cu semnificații parțiale sau
metaforice: ca dar, har, aptitudine, dotare, capacitate, înzestrare,
chemare, vocație sau ca iscusință, pricepere, îndemânare,
dibăcie, dexteritate, dar care per ansamblu pot da o idee asupra
acestui termen.
Dar
sensul complet al cuvântului nu poate fi găsit numai prin abordarea
unică, dintr-un singur domeniu (lingvistic, psihologic, biologic
etc.), de aceea se vor enunța mai jos unele sensuri și explicații
asupra termenului.
În
accepțiunea generală aptitudine
înseamnă o predispoziție specială spre ceva anume.
Conform
unor teorii din psihologie, talentul înseamna o predispoziție
genetică pentru performanța excepțională într-un
anumit domeniu: academic sau intelectual, artistic sau creativ,
sportiv, tehnic etc.
Excepțional
înseamnă a fi semnificativ peste medie. Astfel,
copilul sau adultul pot avea înclinații sau aptitudini într-un
anumit domeniu fără a fi vorba, însa, despre talent. Acesta poate
fi acceptat atunci când performanta sa este semnificativ peste cea a
persoanelor de vârsta similară. Spre exemplu, la copii, în
domeniul intelectual (cognitiv), la nivel internațional, este
agreată ideea că talentul (sau supradotarea) înseamna un IQ
general de minim 130 de puncte (conform testelor specifice general
utilizate în psihologie).
Abordarea
mai complexă din psihologie, descrie aptitudinile ca fiind
dispoziții organice sau funcționale pentru care oamenii, cu
același nivel mental, se departajează în manifestarea în diferite
domenii de activitate. În acest sens, aptitudinile presupun un
factor ereditar (totalitatea predispozițiilor), unul de capacitate
(obținut prin experiențele de viață) și unul de perfecționare
(asimilare, coordonare și diferențierea), la care se ajunge prin
exercițiu.
Talent
versus potențial
Fiecare
copil este special, dar foarte puțini sunt și talentați, talentul
fiind foarte rar. La
vârste
mici, poate fi
definit ca talent o abilitate în domenii precum cel artistic sau
sportiv. Pentru depistarea acestor abilități este necesară
expunerea copiilor la multiple și cât mai diverse experiențe și
contexte de învățare. În cadrul acestora pot fi observate
domeniile lor de interes și cele în care obțin performanțe mai
ușor. Și totuși, aceste abilități, neexersate, rămân la
stadiul de potențial.
Aici
are un rol important în primul rând familia și apoi școala, pentru
a valorifica potențialul și a-l transforma într-un talent.
Chiar
și capacitățile
excepționale dobândite prin
educație au la bază, totuși, o predispoziție genetică
excepțională, adică o
disponibilitate specială a
creierului într-o anumite arie de funcționare.
Trebuie
precizat faptul că, dacă asimilează ușor și în timp scurt un
volum mare de informații într-un anume domeniu de interes, copilul
nu înseamnă neapărat că are un talent ci un interes
special.
De
asemenea, trebuie diferențiat talentul de acele abilități
specifice anumitor tipuri de boală precum ar fi autismul înalt
funcțional.
Pentru
a se vorbi de talent este necesar ca acel interes
să se manifeste într-o activitate creatoare, inovatoare.
Deci, talentul presupune o anume dezvoltare a aptitudinilor și
o combinare specifică, nu o sumă
a acestora.
În
ceea ce privește copilul, se poate vorbi de talent dacă acesta
manifestă un interes
special pentru o activitate anume (de
exemplu desen, muzica, matematica, construcții etc)
și dacă performanța
acestuia în domeniul respectiv depășește semnificativ nivelul
vârstei sale.
Abilitățile
intelectuale sau tehnice deosebite, însă, pot
fi observate abia după ce
copilul atinge un anumit nivel de dezvoltare cognitiva și este expus
unui context educativ care să îi
permită manifestarea acelui
potențial.
Aceste
abilități trebuie să se manifeste în mod repetitiv, ca o
caracteristică, pentru a putea fi luate în considerare în
sensul determinării unui eventual talent.
Se
spune că toți oamenii se
nasc artiști. Totuși, nu trebuie confundată abilitatea de orice
fel, cu talentul. Copii, de exemplu, pot face legături
surprinzătoare și par a
avea o
capacitate de abstractizare deosebită și, chiar în lipsa unei
îndrumări de specialitate reușesc să surprindă prin reprezentări
interesante pentru adulții care sunt
deja încorsetați de reguli, experiențe, curicule școlare sau
precepte morale și sociale impuse. Dealtfel,
temperamentul și personalitatea copiilor preced
și domină experiența, iar percepția lor este clară privind
lucrurile dintr-un unghi restrâns de vedere, lipsit de experiențe,
utilizând numai informații primare, pe care adulții le-au
asimilat, uitat sau depășit de mult.
Irina IOSIP