Julian SCHNABEL, exponent al culturii americane
Americanul Julian SCHNABEL (n. 1951, New York) [1], artist cu o personalitate puternică și cuceritoare, a atras atenția opiniei publice și presei internaționale, în anii 1980, cu o tehnică de lucru inovativă, cea a „tablourilor tip placă”: în care culoarea estre răspândită peste plăci rupte din ceramică, fixate pe suport, iar fragmentele de faianță ascund unitatea fondului, astfel că reprezentarea este mai greu accesibilă. Reprezentativă pentru acest gen de lucrări, este „Spania”, o lucrare inspirată de vizita artistului în Spania, la sfârșitul anilor '70. Aici paleta de culori este variată și bogată în brunuri, evocând atmosfera densă a peisajului spaniol. Suprafața haotică, neregulată, creată de vesela spartă și capul fără trup - un element adesea utilizat de Schnabel, întărește sentimentul de neliniște. „Spania” evocă unele dintre cele mai proeminente influențe asupra lui Schnabel, cea a titanilor spanioli, Gaudi și Picasso, iar bucățile neregulate de culoare amintesc de dripping-ul lui Pollock. Umbre pline delimitează elementele compoziționale aflate în plină lumină.
„Spania”,
ulei pe ceramică și suport din lemn
|
Opera artistica a artistului mai cuprinde: arhitectură, happening, cinematografie - regie (ex. "Miral", 2010) și scenariu de film (ex. "At Eternity's Gate", 2018) - , literatură (autobiografie) dar și versuri pentru cântece (ex. albumul "Every Silver Lining Has a Cloud" care cuprinde muzicieni precum Bill Laswell, Bernie Worrell, Buckethead, și Nicky Skopelitis, 1993).
Schnabel a regizat filmul „Before Night Falls”, pentru care Javier Bardem a fost nominalizat la premiul Oscar și „The Diving Bell and the Butterfly”, care a fost nominalizat la patru premii Oscar. Pentru ultimul, Schnabel a câștigat premiul pentru cel mai bun regizor la Festivalul de Film de la Cannes din 2007 și Globul de Aur precum și premiul BAFTA, un premiu César, două nominalizări la Leul de Aur și una la Premiul Oscar. Preocupările legate de film sunt din ce în ce mai prezente în opera artistului: recent, în septembrie 2023, Schnabel a anunțat regizarea unei adaptări a filmului "În mâna lui Dante", bazată pe cartea lui Nick Tosches, filmul urmând să se filmeze în octombrie 2023.
Filmul apare în opera lui Schnabel în mod constant, ca principiu de exprimare și organizare în unele dintre sculpturile și picturile sale abstracte sau figurative, imaginea și detaliul fiind pregătite pentru a avea un impact vizual puternic asupra privitorului. Poate de aceea a fost și încadrat de unii istorici de artă în Noua figurație, pe când alții îl consideră un proeminent minimalist și practicant al artei conceptuale.
Se poate menționa faptul că, în anumite picturi, artistul surprinde mișcarea în instantanee asemenea celor camerelor de filmat. Dimensiunea gigantică a unor lucrări sau utilizarea non-culorilor - care oferă contrastul maxim -, amintesc și ele de specificul imaginilor filmate.
Schnabel, abordează sincretic o mare varietate de genuri ale artei și moduri și tehnici de exprimare și, adesea, chiar nu urmărește un concept unificator în cadrul unei lucrări picturale, dând prioritate gestului și expresiei imaginii.
Astăzi, în căutarea originalității, artiștii abordează, adesea, în mod sincretic atât conceptele cât și tehnicile și stilurile artei, ca un exercițiu de inteligență și cultură - care însă, odată găsită, nu conferă în mod automat și valoare operei de artă. Sincretismul se poate observa în operele tuturor acelora (cu rare excepții) care trăiesc într-o societate complexă și concurențială, unde științele și tehnologiile sunt în continuă actualizare și în care trebuie să se adapteze și să se evidențieze.
Privind opera sa picturală, se poate avansa ideea că, Julian Schnabel este un exponent al culturii de tip american, respectiv al unei societăți fragmentare, uneori antagonice în percepții și categoric, consumistă și îndreptată spre o mare diversitate în exprimare, originalitate și spectaculos.
Irina IOSIP
1 ***, Schnabel Julian, https://en.wikipedia.org/wiki/Julian_Schnabel