Festivalul „Salt & Pepper”
ediția I - IUBIREA
CUGETĂRI DESPRE FRUMOS ȘI PERCEPȚIE
„Frumosul va salva lumea” spunea Dostoievski.. mai exact, cum și de ce?
Consider că Dumnezeu se manifestă în mod subtil în creație prin intermediul Frumosului. Un om insensibil, care nu poate fi emoționat de frumusețea naturii, a artei, muzicii, picturii, arhitecturii, sculpturii, literaturii, poeziei etc, este doar la un nivel redus de dezvoltare a ființei sale și foarte departe de Divinitate… și poate fi, adesori, o persoană lipsită de scrupule. De fapt, acesta ar fi și un bun test pentru a cunoaște pe cineva. E simplu: pentru a percepe Frumosul e necesară o deschidere a sensibilității iar în cazul legăturii cu Divinitatea această deschidere trebuie sa fie cu mult mai mare..!
Nu întâmplător, culegerea de scrieri ortodoxe este numită Filocalia - care înseamnă în limba greacă „iubirea de frumusețe divină”.
În sensul lor cel mai înalt, Frumosul, Libertatea, Fericirea și Iubirea sunt de fapt sinonime! Acolo unde este Liberatate nemărginită, este prezentă și Fericire pură, Iubire și Frumusețe dincolo de cuvinte...
În ultima instanță, evoluția noastră este despre dezvoltarea și (re)educarea percepției, acesta fiind un proces continuu, presupunând mult efort personal și conștient pe o perioadă mai îndelungată. Nu întâmplător folosim, adesea, expresia: după mai mult timp văd situația aceea cu alți ochi. Un alt exemplu: atunci când mai multe persoane vizionează același film, fiecare îl va povesti și „filtra” diferit, în conformitate cu propria lui percepție.
Deschiderea treptată a sufletului spre Frumos duce astfel spre o rafinare a percepției, în paralel cu dezvoltarea sensibilității și ridicarea nivelului de conștiință.
Despre percepție, arta de a vedea, vorbește și A.S. Exupery în Micul Prinț: „E foarte simplu: nu poți vedea bine decât cu inima, esențialul este invizibil pentru ochi.” Și aceasta din cauză că percepția interioară e în strânsă legătură cu dezvoltarea sensibilității noastre, care ține de inim și nu de intelect!
În Ortodoxie, sărbătoarea Schimbării la față este foarte însemnată. Lumina lui Dumnezeu, care permisese mai întâi Apostolilor să îl „vadă” pe Hristos, îi ridică la o stare superioară viziunii şi cunoştinţei omeneşti când ea străluci mai puternic. Troparul acestei Sărbători subliniaza că apostolii „au văzut slava Ta pe cât li se putea!”
Este relevant, în acest context, și ceea ce zicea Iisus: „Ochi au și nu văd, urechi au și nu aud!”.
„Luminătorul trupului este ochiul. Deci dacă ochiul tău e curat, tot trupul tău va fi luminat; dar dacă ochiul tău e rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina care e in tine este întuneric, dar întunericul cu cât mai mult?” (Matei 6, 22-23) - iată o referire clară la percepție și curățenia vederii interioare.
Evident, sunt mai multe nivele de percepție / înțelegere dar acest lucru este valabil în orice domeniu de activitate.
Ioan BRATILOVEANU
Licență
în Istorie – Filosofie, U.S.V. din Suceava
Master în Istorie
- Protejarea, valorificarea și conservarea Patrimoniului
Pictor
bisericesc