Protestul în artă, este o formă de violență?
Dealtfel, pentru a caracteriza o situație de violență, trebuie luată în calcul și energia pe care o degajă, respectiv efectele pe care le produce, precum și condițiile concrete în care se manifestă. În cazul unui război clasic, de exemplu, individul este obligat prin forța împrejurărilor să-și apere viața și cum altfel, decât prin violență.
Un artist destul de constant în utilizarea manifestului este Marilena Murariu, care face o critică socială asupra mass-mediei și persoanelor angrenate în viața politică, prin expozițiile sale din ultimii ani. Adoptând liberul arbitru, face o analiză comparativă între două societăți (înainte, respectiv după 1989), relevă asemănările dintre acestea și identifică o continuitate de scopuri și practici ale unei clase „elitiste” active în societatea românească contemporană. Personaje precum Elena Ceaușescu, Nicolae Ceaușescu apar alături de personaje din sfera mass-mediei, economicului, socialului și politicului recent sau actual: Dan Diaconescu, Mărioara Zăvoranu, Vlad Voiculescu, Dinu Patriciu și miliardarul Remus Truică, precum și patru foști sau actuali președinți.
Bineînțeles că actul artistic al autoarei a fost considerat un act de violență asupra unora dintre personaje sau asupra unor grupuri de persoane și interese, fapt ce a atras și crearea unor piedici în desfășurarea unor expoziții și chiar interzicerea altora.
Murariu („Duminică
noapte în familie”, ulei pe pânză, 145/180cm în Catalogul expoziției „SHOW-OFF,
OF, OF !”) expune o panoplie de realități, în care și-au
făcut loc confortabil: imorala (sau amorala), kitsch-ul, oportunismul,
incultura, parvenitismul și încă multe alte tare ale societății noastre.
Dar și arta conceptuală, se poate considera că uneori
ridică probleme vis à vis de o conceptualizare excesivă. Lipsa
vizualității contemplative, poate fi asimilată cu o agresiune asupra
însăși ideii de artă asociată cu frumosul estetic și a percepției omului
despre frumos, ca armonie și echilibru.
În zilele noastre, un
plus pentru artă și comunitate, este că artiștii, indiferent de forma
de artă pe care o practică, urmează tendința artei contemporane
românești și a celei postmoderne internaționale, în care atitudinea și
angajamentul socio-politic al artistului devin mai vizibile și mai
active în spațiul public, reprezentând factori puternici dinamizanți în
evoluția societății. În acest context, aspecte precum ludicul, critica
și angajamentul socio-politic prin artă, se dovedesc a fi printre
soluțiile menținerii unei societăți sănătoase și în progres.
Irina IOSIP