luni, 5 august 2024

"Timpul ce mi s-a dat", Elena HARIGA la Galeria Simeza

 

TIMPUL CE MI S-A DAT

 

Timpul este o temă de reflecție și creație constantă în opera graficianei și sculptoriței Elena HARIGA. Dacă acum peste zece ani ne mărturisea că este aproape de a-și epuiza discursul pe această temă, astăzi, constatăm că timpul, încă, mai suscită întrebări, deliberări ideatice și rezolvări vizuale pentru artista aflată la peste opt decenii de viață.

Spirit novator și oarecum singular în arta românească, apropiată de abstractizarea brăncușiană, Hariga, rămâne un observator atent și un maestru în abordarea filozofic-ortodoxă a acestei teme.

În recenta expoziție „Timpul ce mi s-a dat” se observă o ne-grabă specifică celui obișnuit să reflecte îndelung și în profunzime, care se află deja în acea armonie divină cu sine și cu cele care îl înconjoară. 

Putem aprecia că timpul are o altă valoare și însemnătate din perspectiva vârstei și experienței sale, motiv pentru care, aici, lucrările nu poartă titlu, și, adesea, nici semnătura de artist. Dar și modestia și cumințenia unei gândiri profunde dau sens aparte acestei decizii, rar regăsite la un artist.

Cândva, Elena Hariga, mărturisind sorgintea divină a creației sale artistice, atribuia ușurința și bogăția exprimării ideilor unui dicteu „al cuiva care spunea cum și ce să faci”, frumusețea constând în lucrul nepremeditat, rezultat din mișcarea necontrolată a mâinii. În mod profan, în termenii obișnuiți domeniului artistic, acestea s-ar numi inteligență creatoare, meșteșug artistic, iubire și spiritualitate înaltă, toate la un loc.

În cheia nonculorilor și a unor rare accente de culoare ca brun-auriul sau albastrul, unor stilizate semne-simbol utilizate și în alte expoziții, precum: cifrele arabe și romane, aureola sfinților, cadranul ceasului, ochiul-buclă al timpului, aripa și crucea, li se adaugă acum, repetitiv, colaje explicit figurative. Astfel, imagini ale umărului sau portretul din tinerețe al artistei amprentează timpul în toate etapele sale: trecutul, prezentul și viitorul, ca semn al existenței fizice, al trecerii și al încă prezenței. Căci, timpul, în ciuda imaterialității și ubicuității sale, în termeni și dimensiuni umane este secvențiat și marcat de evenimente, de trăiri și de existența fizică personală.

Vizitatea expozițiilor Elenei Hariga a devenit un act cultural necesar. Este timpul să ne bucurăm de lumina din ochii și de pe chipul unui creator aflat la deplina maturitate artistică. Să apreciem sinceritatea sa umană și artistică, arta sa prin care ne apropiem mai mult de divinitate. Este timpul să ne conștientizăm sinele interior și să ne apropiem de marea creație. 
 
Irina IOSIP