luni, 3 iunie 2013

TEMEIURI la Salonul Artelor - ediția a IV-a, Sala "Brâncuși" a Palatului Parlamentului României



Temeiuri   

Muzica elementelor primordiale


Muzica elementelor primordiale se dovedește a fi prin Salonul Artelor armonia germinativă a îmbinării frumosului cu binele a acelui platonic kaloaghaton, ce părea a fi fost abandonat în fața unui progres tehnologic asimilat stresului și a unei capacități individualiste pe care o numim „corect-politic” economie de piață.
Muzica elementelor primordiale devine iată o speranță, o cale de urmat, trepte nu de visare ci ale unui posibil templu al umanității” (din catalogul Salonului)

Dr. Radu George Serafim


Ecourile muzicii elementelor primordiale ale Salonului (8 mai - 31 mai a.c) nu s-au stins încă, iar simfonia elementelor subtile, cu ample vibrații emoționale cuprinzând toate octavele, călătorește în memoria colectivă dar și itinerează, conform unui obicei deja înpământenit, în câteva orașe ale țării, dintre care primul este Piatra Neamț; evident, la dimensiuni reduse, căci un echivalent al Sălii „Constantin Brâncuși” de la Palatul Parlamentului nu există (precum știm) în România.




Tema a generat lucrării vii, consistente, nu efemeride statistice. (n.a.: dacă citim în dicționarul explicativ al limbii române, găsim numeroase semnificații ale cuvântului TEMEI 1. v. bază. 2. bază, esență, fundament, temelie, (înv.) cap. (~ul teoriei sale.) 3. v. justificare. 4. logică, motivare, noimă, rațiune, rost, sens. 5. v. cauză. 6. v. Motiv. sau abundență, belșug, bogăție, fundație, gros, îmbelșugare, îndestulare, miez, mijloc, mulțime, prisos, putere, talpă, tălpoi, temelie, toi dar și Importanță, esență, (Înv.) Grosul, partea principală a unei armate). Așadar, per ansamblu, salonul din acest an - aflat sub dublul generic „Temeiuri” și „Muzica elementelor primordiale”, reprezintă un cumul al temeiurilor societății, un cumul al artei plastice a deceniilor acestui început de veac, în toată consisteța valorică și tendințele ei, reflectând întregul prin reprezentanții ei din acest moment.
 

Cu peste 300 de participanți, salonul este cea mai amplă manifestare a istoriei recente a artelor plastice românești, organizată cu generozitate de către Marea Lojă Națională din România, în spiritul unei concordii, respectului și toleranței atât de necesare unei societăți și culturi, într-un an de cumpănă, 2013 - dar care an nu este de cumpănă în ultima vreme ? Generozitatea organizatorilor a cuprins mai multe ediții, „Atingeri și semne” (2010), „Calea cunoașterii – calea iubirii” (2011), „Heraldica Luminii” (2012) incluzând artiști și din alte țări.


„În opinia noastră există o armonie alchimică cu greu obținută și doar pentru o frântură de clipă, ce ne relevă o altă formă de viețuire a noastră cu noi înșine. Este dacă am simplifica identificarea fulgurantă a persoanei (în cazul nostru a privitorului prin ochii artistului) cu ea însăși dar și cu întreaga creație universală. Îmbinarea aceasta elastic asemănătoare semifotonilor din golul atomic, naște materie, cele două componente necontopindu-se, ci rămânând ca stare.Acest subtil mecanism quantic (...) poate explica multitudinea de expresii ale acestei armonii de elită. În forma plastică de expresie a unei asemenea relații avem evidentde a face cu o metaforă sau (mai rar) cu o alegorie. O metaforă a unei metafore s-ar putea spune, dacă am lua strict sensul literar al genericului sub care am situat Salonul Artelor și atunci ne-am afla într-o apropiere provocatoare de hermetism, de ce nu, de ezoterismul cu care operează ritualurile inițiatice." (din cataogul salonului) Dr. Radu George Serafim



N.A. Detalii tehnice ale salonului ed. a IV-a:
Curatorul general Răzvan Paul Mihăescu
Curatori: dr. Radu George Serafim, Mihai Precup
Colaboratori în organizare: Radu Tudor Panait, Dan Ștefan Minea, Dan Munteanu, Bogdan Hojbotă, Gheorghe Gogescu, Mircea Șitoianu Iobi, Rodica Ghilea, Magdalena Midvichi, Vasile Sălăjanu