Muzeul Național de Artă și Goethe Institut organizează Expoziţia Lucian Bernhard - publicitate şi design la
începutul secolului XX , deschisă în corpul Ştirbei al Muzeului
Naţional de Artă al României (intrarea din strada Ştirbei Vodă nr. 1-3).
Expoziţia monografică dedicată graficianului Lucian Bernhard (Cannstatt, 1883 - New York, 1972) – cel care a influenţat
decisiv, la începutul secolului XX, evoluţia limbajului vizual al publicităţii moderne - cuprinde 218
lucrări din creaţia artistului: afişe, plăci emailate, afişete, timbre pentru
reclamă, obiecte promoţionale, ambalaje, fonturi, design de carte şi revistă
etc.
Selecţia
oferă o imagine de ansamblu asupra strălucitei cariere a lui Lucian Bernhard,
care se întinde de-a lungul a 70 de ani şi a două continente: Europa şi
America.
Afirmarea lui Lucian Bernhard coincide cu perioada de maximă înflorire a
afişului şi a designului publicitar în Germania, la începutul secolului XX. Bernhard soseşte la Berlin în 1901, la
18 ani, iar doi ani mai târziu era considerat inventatorul unui nou tip de
afiş: afişul-obiect (Sachplakat).
Creaţia sa pentru chibriturile Priester
(1903) a ajuns celebră sub numele de „Berliner Sachplakat” şi a marcat apariţia
unui nou concept în publicitatea comercială.
Prin noul tip de afiş, produsul trebuia promovat în
prim-plan, fără înfrumuseţările alegorice şi ornamentale tipice la vremea
respectivă, astfel ca numele companiei să fie scos în evidenţă. Această tendinţă
de obiectivare a fost inovaţia prin care Bernhard a devenit unul dintre cei mai
de succes artişti publicitari.
Abilitatea de a combina o multitudine de posibilităţi
de design cu un logo specific şi clar l-a făcut pe Bernhard interesant pentru
companiile care doreau să prezinte consumatorului o imagine nouă, modernă.
În 1908 Bernhard a realizat afişul pentru firma
producătoare de pantofi Stiller, afiş considerat astăzi un opus magnum al artei publicitare germane, foarte des reprodus în
cărţi şi reviste.
În
1911 Bernhard a început să lucreze pentru producătorul de ţigări berlinez Manoli, pentru care a realizat nu numai afişe, ambalaje şi reclame, ci şi toate dotările din magazine, elementele de design pentru
vitrine, faţada şi zonele pentru expunerea produselor.
În 1914 a creat pentru
Bosch motivul cu care compania se identifică şi
pe care îl mai foloseşte
încă în reclame (deşi
a suferit numeroase modificări): bujia Bosch din care iese un fulger.
Printre
logourile şi mărcile create de Bernhard care sunt folosite şi astăzi se numără cele pentru Stiller (1908), Audi
(1920), compania germană de film UFA (1921), compania americană producătoare de
tocuri şi tălpi pentru pantofi Cat's
Paw (1944).
În 1923 Lucian Bernhard a acceptat invitaţia de a participa la un
turneu de prelegeri pe întreg cuprinsul Statelor Unite şi a decis să rămână
acolo, stabilindu-se la New York. Printre cele mai semnificative comenzi din
cariera lui americană se numără: campania publicitară pentru producătorul de sirop de tuse REM
(1926), afişele create timp de 17 ani pentru compania
petrolieră Amoco, afişul pentru Pepsi
Cola (1955), alături de numeroase proiecte de design interior.
Către sfârşitul
vieţii Lucian Bernhard s-a retras treptat din activităţile
de design, dedicându-se din ce în ce mai mult artelor frumoase. Astăzi el este recunoscut în istoria artei ca unul
dintre pionierii artei publicitare din secolul XX.
- extras din comunicat de presă MNAR -