Perioada 2012-2013 marchează
aniversarea a 1900 de ani de la inaugurarea Forului lui Traian (112
d.Hr.), respectiv a Columnei Lui Traian (113 d.Hr.) - construită de
renumitul de Apolodor din Damasc. Aceste edificii arhitecturale
reprezintă o foarte importantă sursă de informații istorice,
precum despre statutul dacilor la începutul mileniului I, portul
acestora s.a.m.d. Pentru a marca această sărbătoare, Asociația
Identitate culturală Contemporană (ICC), în cadrul proiectului
„Statui de daci”, a lansat o serie de expoziții de artă,
organizate în puncte cheie ale spațiului cultural Bucureștean,
(Muzeul Șuțu, Muzeul Național de Istorie a României, Ateneul
Român și Academia Română).
Asociația Identitate Culturală
Contemporană (ICC), înființată în 2012, este o organizație
non-guvernamentală care își propune să dezvolte proiecte
culturale care să nască dezbateri cu privire la importanța unei
identități naționale într-o lume multinațională.
Pe perioada expoziției de la Casa Academiei - sediul din Calea 13 Septembrie nr. 13, AICC va organiza săptămânal la Casa Academiei seri
culturale cu tematici variate, girate și conduse de personalități
din domenii și medii diferite.
Unul dintre promotorii și
organizatorii expoziției și al întregului proiect este istoricul
dr. Leonad Velcescu, care, din perspectiva proaspăt-revigorantă a
unui doctorat la Sorbona vizând studiul statuilor de daci - aflate în
număr de peste 100 în lume (în Florența, Napoli, Roma, Paris
etc.) realizate în timp, din antichitate până azi, a prezentat
evenimentul istoric, importanța acestui ansamblu arhitectonic,
precum și influența inspirațională ce au avut-o dacii asupra
artelor și artiștilor din toate timpurile – Caravaggio și
Rubens fiind numai doi dintre aceștia. (a se vedea www.statui de daci.ro)
Expoziția de arte plastice de la Casa
Academiei, reflectă studiul științific și proiecția în vizual a
ideilor și sentimentelor artiștilor privind subiectul
vizat: mesaje cu precizie științifică – descrieri de proiecte
sau scene istorice, studii de figuri cu configurație dacică, până
la imaginări atemporale influențate de tema propusă.
Surprinde aderența la subiect a
oamenilor de artă, subiect istoricește încapsulat de istoricii
antedecembriști, precum și de mulți dintre cei ce au urmat
acestora, într-o nemeritată și de cele mai multe ori
într-o intenționată uitare.
Titluri precum „Tăblița de la
Tărtăria”, „Semne dacice”, „Relicve”, „Monede dacice”,
„Continuitate”, „Nobil dac” sunt numai câteva dintre cele
care definesc lucrările prezente pe simeze.
Din expoziție nu lipsește nici o
ramură a artelor vizuale și a celor conexe: proiecte
arhitecturale, sculptură, grafică și pictură, sticlă și
ceramică, tehnici mixte, instalații, arte decorative, media etc.
Dintre cei 47 de artiști și arhitecți
provenind dintr-o largă arie geografică a României (Bacău, Bihor
- Beiuș, București, Constanța, Deva, Focșani, Oradea, Năvodari,
Pitești, Râmnicu Vâlcea, Timișoara, Târgu
Jiu etc) fac parte și români de peste Prut, din Chișinău,
care dăruiesc României și poporului român atenția și afecțiunea
lor continuă.
Printre autorii prezenți cu lucrări
se află și Marius Barb, Gheorghe Dican, Nicu Dumitrescu, Daniela
Frumușeanu, Anca Daniela Higiu, Traian Ștefan Boicescu, Dumitrescu
Mihăești, Vasile Pop Negrișteanu, Georgiana Poenaru, Luiza Delia
Rusu etc.
La deschiderea expoziției au luat
parte și academicianul Viorel MĂRGINEAN, Petru LUCACI –
președintele U.A.P. România, criticul Corneliu OSTAHIE, istoricul
dr. Leonad VELCESCU, istoricul și profesorul Petru GHEORGHE, precum
și alți istorici, profesori sau literați cunoscuți.
Printre altele, d-nul Viorel Mărginean
a subliniat faptul că unitatea Uniunii Europene nu înseamnă
egalitate, trebuie păstrate caracteristicile fiecărei națiuni.
Diferențele sunt mai importante decât asemănările. „ În marea
familie a U.E. fiecare neam și națiune trebuie să-și pună în
valoare caracteristicile și valorile pe care le are. Cine suntem noi
dacă nu ne cunoaștem originea, nu știm de unde venim și nu știm
nici unde vrem să mergem? Vom fi total dezorientați.”
Mesajul d-nului Petru Lucaci privind esența expoziției „Această columnă este actul de naștere al
poporului român” a fost însoțit de mulțumirile speciale
adresate d-nului Leonard Velcescu pentru „oportunitatea și provocarea
ce a lansat-o de a intra într-un dialog și vizual cu cercetarea
dumnealui, care dincolo de de componenta științifică are și o
componentă majoră artistică”. Privind expunerile, a apreciat
diversitatea de tehnici și stilistici în care abundă expoziția.
D-nul Corneliu Ostahie, a remarcat că:
„există în artele plastice din România oameni care au simțul
istoriei, care văd istoria ca sursă eternă de inspirație și care
sunt interesați de destinul acestui popor și de modul în care arta
trebuie să se implice în continuarea identității naționale”,
în condițiile în care, în România de după 1989, „s-a așternut o
anumită jenă, o anumită teamă atunci când vine vorba de a aduce
în discuție teme și contexte precum „patrie”, „patriotism”,
„istorie națională”, „eroi”, „figuri reprezentative ale
neamului românesc” etc. Și mai mult decât atâta, ca și cum
această trecere nu ar fi fost destul de vinovată, au fost și
continuă să existe diverse atitudini de bășcălie la adresa unor
mari personalitățiale istoriei naționale”.
Istoricul și profesorul Petru
Gheorghe a relevat importanța și arealul uriaș stăpânit de daci
„ de la Atlantic dincolo de Nipru, din Finlanda actuală până la
Mediterană”, oameni care vorbeau limba română care este limba
dacă”, subliniind faptul că „nu noi intrăm în Europa azi ci suntem de mult
înaintea altora în Europa... Dacia nu a fost învinsă”.
N.A. Sunt fapte și perioade în
istoria dacilor care au fost studiate îndeaproape de renumiți istorici
străini și români, care ne trimit la concluziile logice, conform
descoperirilor arheologice, a istoriei rămase „scrise” pe
hârtie, în piatră sau în obiectele descoperite pe teritoriile
stăpânite de daci.
În continuare cităm din „Noi nu suntem urmasii
Romei”, de N.Săvescu, www.dacia.org
„Prin cercetările efectuate de
profesorul Kiosse și doctorul Galina Volodin, utilizind metode de
iradiere X-Ray aplicate la pelicule subțiri de semiconductori (asa
numitele unghiuri mici) s-au putut observa peliculele protectoare
despre care am vorbit mai sus. Profesor Daria Grabco a studiat la
microscop microstructura deosebită a fierului dacic și a mai
observat că acest fier are doua straturi de „domene” , unul
central și unul de suprafață. Domenele, și aici este
„ciudațenia”, sunt orientate perpendicular unul pe altul asta
însemnând că, mai întîi s-a solidificat (în câmpul magnetic al
Pământului) stratul interior, apoi, peste el s-a aplicat ăn stare
lichidă un alt strat, care s-a solidificat si el, dar ... în altă
poziție față de câmpul magnetic al Pamintului !!!
Ei domnilor
și asta se întâmpla acum peste 2000 de ani, într-o țară
sălbatică, populată de țărani daci, primitivi și sălbatici.
Cuceriti mai tirziu de romani (numai 14% din teritoriul Daciei) care
au sosit cu o "mică" armată de 150.000 de legionari și
cărora le-au trebuit mai mult de 6 ani să cucerească ce, ...
cîțiva kilometri din Spațiul Dacic.
Oare s-a intrebat cineva
cum a putut rezista în fața Romei, o simplă civilizatie
țăranească? De ce se temeau romanii de daci? De ce Caesar și
Burebista au murit în același timp? De ce, de la moartea lui Caesar
(care dorise să pornească războiul împotriva dacilor) și până
la cucerirea a numai 14% din Dacia, de catre Traian, au mai trebuit
să treacă 150 de ani? De ce în toți acești 150 de ani romanii și
dacii nu s-au avântat în conflicte directe? De ce nici o armată
romană nu pleca la război fără să aibe cel puțin un Doctor Dac
cu ea? Ce or fi avut de împărțit ei dacii și romanii ca aceștia
din urmă, după cucerirea unei bucăți așa de neînsemnate din
teritoriul Daciei, să declare cea mai lungă sărbatoare cunoscută
pâna în zilele noastre, o sărbătoare de nici mai mult nici mai
puțin de 123 de zile, în care poporul roman putea să mănânce și
să bea gratuit pe socoteala statului ... 123 de zile? Ce or fi
sarbatorit de fapt romanii?
Astfel se demonstrează că ei Dacii au
lăsat documente mult mai rezistente în fața măcinării timpului
decât cele ale anticilor Greci sau Romani, dar în alt limbaj decât
în cel scris-vorbit. Limbile sunt și ele supuse distrugerii,
alfabetele la fel. Că dacii ne-au lasat mostre de „civilizație”
extraordinară ca:
- Betoane perfectene nedistruse de
timp, apă și intemperii de peste 2000 de ani
- Metalurgie mai avansată decât ceea din zilele noastre - cuie care nu ruginesc de 2000 de ani, calupuri de fier de 40 kg, când romanii nu puteau să topească în cuptoarele lor bucăți mai mari de 25kg.
- Modelele Matematice de la Grădiștea Muscelului și desigur cele Topografice, prin așezarea „așa ziselor cetăți" din Munții Șureanului, Cindrelului, Persanilor (Racos) într-o ordine perfect geometrică de invidiat chiar și azi.”
- Metalurgie mai avansată decât ceea din zilele noastre - cuie care nu ruginesc de 2000 de ani, calupuri de fier de 40 kg, când romanii nu puteau să topească în cuptoarele lor bucăți mai mari de 25kg.
- Modelele Matematice de la Grădiștea Muscelului și desigur cele Topografice, prin așezarea „așa ziselor cetăți" din Munții Șureanului, Cindrelului, Persanilor (Racos) într-o ordine perfect geometrică de invidiat chiar și azi.”
Irina IOSIP