Avangarda
revizitată. Ediția a IV-a: AVANGARDA DIN ROMÂNIA
Avangarda
Europeană în Arhiva Națională de Filme a României
Sesiunea a VI-a: ISIDORE ISOU
Joi, 22 mai, ora 19.00 –
Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, București) – sala „Jean Georgescu”
Artiști: Isidore Isou, Maurice
Lemaître, Jean Cocteau, Blaise Cendrars, Gil J Wolman
Curator: Igor Mocanu
Organizator: Cinemateca Eforie – Arhiva
Națională de Filme a României
Deși fără a fi primit vreo
invitație oficială din partea organizatorilor, Isidore Isou se prezintă în 1951
la festivalul de film de la Cannes cu o producție cinematografică profund
experimentală – adevărat manifest al filmului lettrist, cum avea să exclame
critica într-un glas după aceea – având funcția precisă de a, cum am spune
astăzi, pirata circuitul elitist al branșei mondiale. La premiera de la Cannes,
„filmul discrepant”, cum îl numește Isou, provoacă gesturi de protest și
dezaprobare, revoltă și indignare, însă primește premiul publicului pentru
avangardă și un nou membru al mișcării lettriste – pe Guy Debord. Afișul fusese
desenat de Jean Cocteau, iar în film apare, pe rând, pe lângă acesta și Isou
însuși, Blaise Cendrars, André Maurois, Gil J Wolman, Armand Salacrou sau
Rodica Valeanu. Câteva luni mai târziu, apare și Le film est déjà commencé? al lui Maurice Lemaître, Gil J Wolman lansează
filmul L'Anticoncept, iar Guy Debord –
Hurlements en faveur de Sade, toate
trei mărturisit tributare viziunii discrepante din pelicula lui Isou. Inutil să
mai spunem că neoavangardele și-l revendică într-un glas drept precursor,
începând cu Nouvelle Vague (Godard) și terminând cu undergroundul american
(Brakhage). Cu toate acestea, s-ar părea că proiecția de acum a filmului semnat
de Isou este oarecum precoce, considerând că încă nu i-a fost tradusă opera în
limba română, mai ales în comparație cu popularitatea covârșitoare de la noi a
unui autor precum Guy Debord, ale cărui concepte care din jurul societății
spectacolului își au originea în teoriile lui Isou și în special în Traité de bave et d'eternité, care a
circulat o vreme într-o formă trunchiată, dar care a fost restaurat de curând
de Arhiva Națională de Filme a Franței și remasterizat de Frédéric Acquaviva.
Proiecția de la Cinemateca Română prezintă, în premieră națională, această din
urmă versiune, restaurată și autorizată.
TRAITÉ DE BAVE ET D'ÉTERNITÉ
Franța, 1951, Film experimental, 120
min
R. Jean Isidore Isou
S. Isidore Isou
Asistent: Maurice Lemaître
I. Nat Saufer
Montaj: Suzanne Cabon
Muzică: Daniel Guarrigue
Sunet: Jacques Boutiron, Marcel
Ormancey
Afiș: Jean Cocteau
Cu: Marcel Achard, Isidore Isou, Jean-Louis
Barrault, Blanchette Brunoy, Blaise Cendrars, Jean Cocteau, Danièle Delorme, Edouard
Dermithe, Daniel Gélin, André Maurois, Armand Salacrou, Rodica Valeanu, Albert
J. LeGros, Bernard Blin, Colette Marchand, Gil J. Wolman, Marc'o
Producător: Marc’o, Léon Vickman
Mulțumiri speciale: Catherine
Goldstein, Pip Chodorov
Copyright: Isidore Isou Estate /
Catherine Goldstein
Film courtesy of Re:Voir
Mulțumiri: Diana Vidrașcu,
Frederic Acquaviva, Rodica Sibleiras
Mai multe detalii:
http://igormocanu.wordpress.com/2014/05/08/isidore-isou-la-avangarda-revizitata-iv-6/
Igor Mocanu | art critic, curator
Curator for Allegra Nomad Gallery