vineri, 16 ianuarie 2015

Conferință "Tema iubirii în pictura matrimonială italiană a secolului al XV-lea" și expoziția ARS AMANDI, MNAR

 

Conferinţa

 Tema iubirii în pictura matrimonială italiană a secolului al XV-lea, prilejuită de expoziţia ARS AMANDI 

Muzeul Naţional de Artă al României


Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX. Conferinţa este susţinută de Ioana Măgureanu, istoric de artă şi asistent universitar în cadrul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, Facultatea de Istoria şi Teoria Artei
Ioana Măgureanu propune o discuţie despre pictura matrimonială florentină, un subiect tot mai studiat în ultimele decenii, care a pus în lumină conexiunea strânsă între contextul socio-cultural şi semnificaţia obiectelor artistice produse în această epocă. Lăzile de zestre (cassoni) pictate şi panourile (spaliere) destinate decoraţiei încăperilor cu ocazia nunţilor sunt mărturii ale unei societăţi pentru care căsătoria şi naşterea pruncilor, dincolo de semnificaţia personală, erau evenimente cu implicaţii economice, politice, comerciale.
Subiectele reprezentate pe aceste piese, deseori alese din mitologia clasică sau din istoria romană, reflectă ambiţiile unei societăţi pentru care arta funcţiona ca mediatoare între sine şi societate, ca instrument de creare a unei imagini de sine în care valenţele matrimoniale se împletesc cu cele civice.
Expoziţia ARS AMANDI. Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX cuprinde o selecţie de şaptezeci şi trei de lucrări (pictură, desen şi gravură) din patrimoniul Muzeului Naţional de Artă al României, al Muzeului Naţional Brukenthal din Sibiu şi al Bibliotecii Academiei Române - Cabinetul de Stampe. Cu acest prilej sunt prezentate opere de artă puţin sau deloc cunoscute - multe în premieră absolută, după ce au fost recent restaurate.
Expoziţia ilustrează o temă recurentă în arta europeană, abordată într-o manieră diversă de pictori italieni, neerlandezi, francezi şi germani. Printre lucrările vedetă se numără tablouri pictate de Giovan Francesco Maineri (Alegorie I şi Alegorie II), Abraham van der Schoor (Concertul) sau Marco Liberi (Diana şi Endymion), versiuni de atelier sau copii după Jan Gossaert (Tarquiniu şi Lucreţia), Jacopo Palma cel Bătrân (Venus şi Amor) sau Bartolomeo Schedoni (Caritatea), dar şi lucrări de grafică precum cele realizate de Marcantonio Raimondi (Judecata lui Paris), Hendrik Goltzius (Venus şi Amor cu un faun), Aegidius Sadeler (Portretul lui Bartholomeus Spranger şi al soţiei sale Christina Müller) sau Albrecht Dürer (Hercule la răscruce).
Structurată în patru secţiuni: Mitologia iubirii, Amorul în lumea literelor, Iubirea (de)sacralizată şi Alegorii şi simboluri, expoziţia ARS AMANDI. 
Tema iubirii în arta europeană a secolelor XVI – XIX poate fi vizitată până la data de 29 martie 2015 la parterul Galeriei Naţionale.

Întâlnirea are loc în sala de proiecţii din corpul central al muzeului (intrarea A2). 
Accesul se face pe baza unei rezervări prealabile prin e-mail la programari@art.museum.ro sau la telefon 021 314 81 19.
Sâmbătă, 17 ianuarie 2015, ora 11.00
Tarif: 10 lei (nu include vizitarea expoziţiei)
Înscrieri la: programari@art.museum.ro sau 021.314.81.19

- comunicat -