„Când ordinea socială se dizolvă, clovnul părăseşte scena şi coboară în stradă: este fiecare dintre noi.”
(Jean Starobinski)
SHOW–OFF, OF, OF!
O nouă expoziţie manifest a pictoriţei Marilena Murariu
O nouă expoziţie manifest a pictoriţei Marilena Murariu
Muzeul Municipiului Bucureşti vă invită joi, 29 noiembrie 2012, ora 18, să participaţi la vernisarea expoziţiei Show-off, of, of! realizată de pictoriţa Marilena Murariu, în sălile Muzeului Municipiului Bucurest (Palatul Suţu).
Cu un an şi jumătate în urmă, în mai 2011, Marilena Murariu propunea la sala Simeza expoziţia-pamflet „Despre Elena în general”, în care regimul spectacular al puterii politice se configura întrucâtva subsidiar, ocultat fiind de debordanta „vivacitate” a ilustrei defuncte Elena Ceauşescu. În acelaşi registru artistic al expoziţie-manifest spectacolul politic devine subiectul nodal al actualei expoziţii a Marilenei Murariu, sugestiv intitulată Show–off, of, of!
În deja cunoscuta-i manieră echivocă pictoriţa se inspiră din (şi reeditează pe pânză) „inocente” programe televizate, axate pe spectacolul „pur” de varietăţi sau pe emisiuni cu „asumat” conţinut cultural-educativ, pentru a deconspira de fapt circul mediatic grotesc, subversiv întreţinut de politicieni.
Titlurile unor lucrări se abat nesemnificativ de la original, fie acesta numele unor show-uri cunoscute (Plasă de stele, Duminică noaptea în familie), fie formulări „memorabile” (Pe tocuri înalte..., Bunga-bunga). Altele sunt prelucrate doar cât să sporească efectul parodiant al mesajului (Te-mpui cu blondele, Zece şi un sfert pentru România). Toate sunt ferestre deschise către o lume pe dos, colcăind de o faună deconcertantă, în care recunoaştem de-a valma oameni politici şi de televiziune, „regizori” şi „actori”, manipulatori şi manipulaţi prinşi extatic într-o învăluitoare plasă de stele şi de interese.
Perversitatea agresivă a „sforarilor”, demersul lor viciat sunt exprimate în plan formal-anatomic prin corporalitate dezlănţuită ori surplus epidermic. Pectorali şi fesieri proeminenţi, ocheade şi gesturi complice, hohote şi chicoteli ale protagoniştilor sugerează defularea violenţei într-un cadru controlat, decompresia prin exces.
Alăturarea şocantă sau burlescă în acelaşi cadru a unor politicieni „incompatibili”, asocierea dintre aceştia şi alţi actanţi aparent apolitici trimit la încâlcitele iţe ale manipulării, din strânsoarea cărora – pare a afirma pictoriţa – nu scapă nimeni. Cel puţin aşa se explică prezenţa în expoziţie a ilariantului autoportret în dublă ipostază de balerină (M-a făcut mama artistă) – fabuloasă autoironie şi parafrază a lumii duplicitare în care trăim.
„Dincolo de grotescul pantomimei de bâlci expoziţia relevă tragismul condiţiei umane, victima căderii în egoism, vanitate, cupiditate şi dispreţ. Pictură politică, vor exclama unii. Frustrări de artişti, vor stabili alţii, mai docţi. Eroare. Expoziţia nu este politică, ci apolitică, ignorând diferenţele de partid aparente şi irelevante, exprimând doar disperarea, neputinţa, lehamitea, lipsa de speranţă, toate datorate păturii sau coteriei politice.“, scrie criticul de artă Virgil Mocanu despre actuala expoziţie a Marilenei Murariu.
În ciuda notorietăţii figurilor reprezentate, a prezenţei lor „strălucitoare”, personajul cheie, cel care le reuneşte invariabil de fiecare dată, este şi singurul anonim. Inspirat de un erou emblematic (autoportret) al artistului chinez Yue Minjun, împieliţatul motociclist al Marilenei Murariu îşi dezvăluie doar rictusul larg şi pomeţii îmbujoraţi de satisfacţie. De satisfacţia reuşitei show-ului zămislit.
Expoziţia rămâne deschisă în perioada 29 XI - 10 XII 2012, între orele 10 - 18, la Muzeul Municipiului Bucureşti, (Palatul Suţu) - vis a vis de Spitalul Colţea.
Marian Constantin, curator expoziţie
Cu un an şi jumătate în urmă, în mai 2011, Marilena Murariu propunea la sala Simeza expoziţia-pamflet „Despre Elena în general”, în care regimul spectacular al puterii politice se configura întrucâtva subsidiar, ocultat fiind de debordanta „vivacitate” a ilustrei defuncte Elena Ceauşescu. În acelaşi registru artistic al expoziţie-manifest spectacolul politic devine subiectul nodal al actualei expoziţii a Marilenei Murariu, sugestiv intitulată Show–off, of, of!
În deja cunoscuta-i manieră echivocă pictoriţa se inspiră din (şi reeditează pe pânză) „inocente” programe televizate, axate pe spectacolul „pur” de varietăţi sau pe emisiuni cu „asumat” conţinut cultural-educativ, pentru a deconspira de fapt circul mediatic grotesc, subversiv întreţinut de politicieni.
Titlurile unor lucrări se abat nesemnificativ de la original, fie acesta numele unor show-uri cunoscute (Plasă de stele, Duminică noaptea în familie), fie formulări „memorabile” (Pe tocuri înalte..., Bunga-bunga). Altele sunt prelucrate doar cât să sporească efectul parodiant al mesajului (Te-mpui cu blondele, Zece şi un sfert pentru România). Toate sunt ferestre deschise către o lume pe dos, colcăind de o faună deconcertantă, în care recunoaştem de-a valma oameni politici şi de televiziune, „regizori” şi „actori”, manipulatori şi manipulaţi prinşi extatic într-o învăluitoare plasă de stele şi de interese.
Perversitatea agresivă a „sforarilor”, demersul lor viciat sunt exprimate în plan formal-anatomic prin corporalitate dezlănţuită ori surplus epidermic. Pectorali şi fesieri proeminenţi, ocheade şi gesturi complice, hohote şi chicoteli ale protagoniştilor sugerează defularea violenţei într-un cadru controlat, decompresia prin exces.
Alăturarea şocantă sau burlescă în acelaşi cadru a unor politicieni „incompatibili”, asocierea dintre aceştia şi alţi actanţi aparent apolitici trimit la încâlcitele iţe ale manipulării, din strânsoarea cărora – pare a afirma pictoriţa – nu scapă nimeni. Cel puţin aşa se explică prezenţa în expoziţie a ilariantului autoportret în dublă ipostază de balerină (M-a făcut mama artistă) – fabuloasă autoironie şi parafrază a lumii duplicitare în care trăim.
„Dincolo de grotescul pantomimei de bâlci expoziţia relevă tragismul condiţiei umane, victima căderii în egoism, vanitate, cupiditate şi dispreţ. Pictură politică, vor exclama unii. Frustrări de artişti, vor stabili alţii, mai docţi. Eroare. Expoziţia nu este politică, ci apolitică, ignorând diferenţele de partid aparente şi irelevante, exprimând doar disperarea, neputinţa, lehamitea, lipsa de speranţă, toate datorate păturii sau coteriei politice.“, scrie criticul de artă Virgil Mocanu despre actuala expoziţie a Marilenei Murariu.
În ciuda notorietăţii figurilor reprezentate, a prezenţei lor „strălucitoare”, personajul cheie, cel care le reuneşte invariabil de fiecare dată, este şi singurul anonim. Inspirat de un erou emblematic (autoportret) al artistului chinez Yue Minjun, împieliţatul motociclist al Marilenei Murariu îşi dezvăluie doar rictusul larg şi pomeţii îmbujoraţi de satisfacţie. De satisfacţia reuşitei show-ului zămislit.
Expoziţia rămâne deschisă în perioada 29 XI - 10 XII 2012, între orele 10 - 18, la Muzeul Municipiului Bucureşti, (Palatul Suţu) - vis a vis de Spitalul Colţea.
Marian Constantin, curator expoziţie
- COMUNICAT -