Avangarda
revizitată. Sesiunea a V-a: Abel Gance (J’Accuse!, 1938)
Sâmbătă,
30 martie, de la 19.30 seara, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Romane
(Str. Eforie Nr. 2), continuă difuzarea filmelor avangardei europene aflate în
Arhiva Nationala de Filme a Romaniei cu o controversată peliculă semnată, din
nou, de regizorul Abel Gance. Ce-a de-a cincea sesiune din cadrul proiectului Avangarda revizitata…, la care va invităm,
este dedicata împlinirii a 75 de ani de la premiera filmului J’ACCUSE! / ACUZ!
(Abel Gance, 1938).
Concept și viziune curatorială:
Igor Mocanu
Organizatori: Arhiva Natională de
Filme a României – Cinemateca Eforie
Cele doua versiuni ale peliculei J’Accuse! semnate de Abel Gance,
lungmetrajul din 1919, în care autorul exprima o critică dură la adresa
ororilor Primului Razboi Mondial, și cea din 1938, remake-ul sonor al primului,
recontextualizat, de data aceasta, în contra celui de-al Doilea Razboi Mondial,
trec în filmografia regizorului francez drept cele mai controversate producții
atât prin mesajul pacifist implicit, cât și prin vocația inevitabil
deconspirativă a discursului ideatic. Nu despre militantism ideologic e vorba în
cele doua filme, o ideologie altminteri inconsecventă, cum pe bună dreptate încerca
să sugereze, între alții, Charles Silver, curatorul departamentului de film de
la MoMA, Abel Gance fiind atât cel care făcuse apologia lui Napoleon, cu
accente vag protofasciste, dar și cel care, prin cele două versiuni ale
imperativului zolist, readucea în atenția publică, în 1919 și 1938, reinscena
chiar, la un nivel alegoric, evident, afacerea Dreyfus, condamnand astfel, încă
o dată, jurisprudenta antisemită, observație reamintită de curând de criticul
Peter Hourigan de la revista „Senses of Cinema”.
Program:
30 martie, ora 19.30
ACUZ! / J’ACCUSE!
Franța, 1938, a/n, sonor, Ficțiune,
70m
Imagine: Roger Hubert
R. Abel Gance
S. Abel Gance, Steve Passeur
Producător: Abel GanceImagine: Roger Hubert
Montaj: Madeleine Crétolle
Decor: Henri Mahé
Cu:
Victor Francen, Line Noro, Marie Lou, Jean-Max, Paul Amiot, Jean-Louis
Barrault, Marcel Delaitre, René Devillers, Romuald Joubé, André Nox, Georges
Rollin, Georges Saillard
* Avangarda revizitată. Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României
– este un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii
avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit
cultura vizuală autohtonă și cultura filmului în perioada de până la și de după
naționalizarea din 1948 a producției cinematografice din România, cât și a
filmelor deținute de cinematografele locale. Filme anterioare: Sesiunea I-a: LA
FÊTE ESPAGNOLE (Germaine Dulac, 1919/1920), BALLET MÉCANIQUE (Fernand Léger,
Dudley Murphy, 1923/1924), AU SECOURS! (Abel Gance, 1923/1924), ENTR’ACTE (René
Clair, 1924), UN CHIEN ANDALOU (Luis Buñuel, 1928); Sesiunea a II-a: LA
SOURIANTE MADAME BEUDET (Germaine Dulac, 1922), L’ÂGE D’OR (Luis Buñuel, 1929);
Sesiunea a III-a: FIÈVRE (Louis Delluc, 1921), LA FEMME DE NULLE PART (Louis
Delluc, 1921), LE SANG D’UN POÈTE (Jean Cocteau, 1930/1945); Sesiunea a IV-a: LA
ROUE (Abel Gance, 1923). Urmează Sesiunea a VI-a: ATALANTA / L’ATALANTE (Jean Vigo,
1934).
- Comunicat -