luni, 29 aprilie 2024

Monica D. CARP ne răspunde

 

Salt & Pepper Magazine întreabă:

 

CE ÎNSEAMNĂ ARTA PENTRU DUMNEAVOASTRĂ?


Monica D. Carp, "În Horă"
 
"Arta pe care o fac cu mult drag şi mult patos este un cumul de simboluri pe care le-am moştenit din generaţie în generaţie și pe care le-am admirat în arta picturală clasică sau contemporană. În artă, simbolul îl întâlnim atât ca formă de comunicare cât și, mai ales, ca formă de cunoaştere stimulând imaginaţia şi creativitatea la interpretări dintre cele mai personale.
 
În contextul globalizării şi uniformizării culturilor, am simţit nevoia să păstrez şi să valorific întreg tezaurul nostru de valori materializat prin simboluri. Teza mea de doctorat ,,Simboluri din arta populară şi arta creştină-ortodoxă integrate în pictură” m-a stimulat să configurez plastic un univers cu diferite teme de abordare: Cristul, Dumnezeirea clipei, Simboluri perene, Semn şi însemn, Sub semnul Crucii, Univers. În toate aceste teme, simbolurile noastre milenare au constituit fundamentul compoziţional, pus în valoare de o cromatică potolită, de griuri calde şi reci, sau de pensulaţii tensionate, pline de dramatism.
 
În pictura mea, Crucea este simbolul care m-a motivat să mă desfăşor compoziţional la cotele cele mai mari ale creaţiei. Pomul vieţii, cu amplele sale semnificaţii, mi-a fost un real stimulent în procesul creaţiei, iar lucrările realizate au fost foarte bine primite atât de publicul iubitor de artă dar şi de critica de specialitate.
 
Hora jucată la cele mai importante momente din viaţă, unde oamenii cu toate preocupările vieţii se prind de mână în cercul milenar, a poposit în creaţia mea sub diferite forme de reprezentare. Mesajul meu este clar şi vizibil, uşor de descifrat, pictez pentru prezent, mă inspir din trecut, iar pictura mea doresc să fie sursă de inspiraţie pentru generaţiile care vor veni."

«Arătată în expoziţie este hora, momentul sublim în care mulţii devin unul, în care energiile se împletesc, se leagă fir lângă fir. (.....). În paşi rotunzi şi drepţi, hora oglindeşte marele ceas al universului, eterna reîntoarcere, mersul crescător şi descrescător al naturii. Hora este pentru Monica Carp prilej deschis pentru apropieri cromatice şi insolite scheme de compoziţie. (.....) Pomul vieţii ridică, aici, în povestea tabloului, faptele, cuvintele, gândurile, până acolo, până la cer şi le ţine animate. (.....). Astfel, încet-încet prinde contur cântecul pictoriţei despre o lume care a fost şi nu va mai fi niciodată. (.....). Serbarea aceasta a vădit cum se pot trage fire din urzeala tradiţiei până la noi, contemporanii. Cum se pot pune lumile, toate lumile în oglindă. Cum se poate opri, chiar şi pentru o clipă, timpul” - Iulian Bucur, Bacău 2014.»



Prof. Dr. Monica D. CARP
Artist plastic, UAPR - Filiala Neamţ
24 aprilie 2024