joi, 18 aprilie 2024

Florian Doru CRIHANĂ ne răspunde

 

Salt & Pepper Magazine întreabă:

 

CE ÎNSEAMNĂ ARTA PENTRU DUMNEAVOASTRĂ?


Florian Doru CRIHANĂ, "Ecluza sturionilor", 2019, ulei pe carton, 40x30cm

"Recunosc, am intrat în artă pentru plăcerea de a desena și de a picta.

Dar ceea ce am descoperit pe parcurs a fost miracolul cercetării științifice. Termenul ”nișă” nu este corect în cazul meu, mă distrează și îl accept pentru că încă nu s-a găsit acel alt cuvânt care să-mi definească arta. Toate încercările au eșuat. De ce? pentru că o serie picturală de-a mea reunește vreo 15 domenii de activitate, 15 profesiuni sau 15 inteligențe artificiale. Criticul de artă nu le poate acoperi pe toate și este firesc. Este simț de observator, capacitate de investigație, capacitate de sinteză, mecanică, arhitectură, inginerie navală, istorie, design, chimie, religie, lingvistică, diplomație și altele.

Arta mea este definită de profunzimea investigațiilor, mai puțin de compoziție, mai puțin de culoare. Profunzimea investigației este înțeleasă doar de un grup restrâns de oameni. Poate fi înțeleasă, cât-de-cât, de către criticul de artă care-și oferă timpul necesar să-mi descopere arta. Dacă eu lucrez un an la o temă și criticul de artă trebuie să meargă pe urmele mele vreo cinci ani. Mai precis, trebuie să cerceteze subiectul mai mult ca mine ca să descopere miracolul seriei.

De aceea, America lucrează astăzi la un eseu de o pagină despre arta mea de... 11 luni. Criticul de artă american și-a luat timpul corect și nu a căzut în capcană!

Picturile mele vin cu asocieri surprinzătoare neobservate de istoricii locurilor. Astfel rămân în urma mea multe semne de întrebare despre ceea ce fac eu și cine sunt. Sigur nu sunt un decorator de livingroom-uri de la marile saloane americane și europene numite ”Art fair” cu zeci și zeci de mii de tablouri expuse săptămânal.

Galeriile de artă s-au îndepărtat de mine, publicul s-a îndepărtat și toată Europa, presa s-a îndepărtat; am devenit incomod. S-a creat un paravan protector pentru ca eu să am o mare plăcere de a trăi această etapă minunată a vieții mele. "

Florian Doru CRIHANĂ
artist plastic - pictor, caricaturist, administrator de grafică satirică românească și străină,
organizator de expoziții